Selepas Pengeluaran Dokumentari ‘This is Johan’, Kini Lagu ‘Berlian’ Bersama Gard

AVvXsEh UbIf1R9QPTXNV0GTXl9tz8DDRNn721G tScYXTkET1AgLN 7NmwB1DtYsjx5w8z7NhmzR3NXlwq5WV6xvdeEYzbdBxh6NvpHqzOJd8JJKmAGrobi62Mk8XE1IG8rhJO1wxbUz0 sm9ZPigDSKg R0z5oX4Ldfyk2B2J22FtFDeiuDlhzar XxYmgzCc=w427 h640

Meneruskan momentum kejayaan selepas kejayaan dokumentari epik “This is Johan” yang menjadi sejarah, dan pengumuman konsert di Singapura pada 5 Julai 2024, Joe Flizzow, Presiden hiphop terkemuka Malaysia, terus membangunkan kejayaan tanpa mengabaikan peluang apa pun. Karya terbarunya yang menarik perhatian adalah lagu hebat berjudul ‘Berlian’.

Dikenali dengan kerjasama yang berjaya tanpa tandingan, kali ini Joe mengundang bintang muda tempatan Gard, yang dihormati dalam arena bawah tanah dan dikenali dengan gaya pengait yang luar biasa dan gaya penyampaian vokal yang tidak lazim. Ia merupakan bukti kepada keyakinan Joe terhadap masa depan. Gard telah tampil di 16 Baris dan kini di sebuah lagu bersama-sama dengan Joe sendiri. 16 Baris terus membuktikan relevansinya dalam komuniti hip hop.

Berlian, dicipta dan ditulis oleh Din Tiger dan rakan kerja hiphop kegemaran Joe, SonaOne, karya ini juga diterbitkan oleh Din dan SonaOne serta disusun oleh SonaOne sendiri.

Berlian berfungsi sebagai pengingat metafora tentang sifat sekejap kehidupan, mendorong kita untuk merangkul setiap saat sepenuhnya. Sama seperti puisi yang dihidupkan, “Berlian” berusaha untuk merangkumi momen-momen yang terlepas dan mengubahnya menjadi lagu yang abadi.

Dengan lagu “Berlian”, Joe Flizzow terus memprovokasi pendengar dan memicu perdebatan sengit mengenai apa masa hadapan hip-hop di Malaysia.

Proses rakaman juga tidak memakan waktu yang lama. “Kami lakukan semuanya dalam sehari. Saya menulis rangkap pertama tidak sampai sejam. Terus ke mikrofon dan mencipta dua baris pertama saya dan menyiapkan rangkap pertama bawah 30 minit,” ujar Joe.

Lagu yang menarik ini turut disertakan dengan sebuah video muzik hebat yang menampilkan pelakon tersohor Malaysia Sazzy Falak, yang berjaya memberikan kelebihan kepada jalan cerita lagu dan video tersebut.

Seperti karya-karyanya terdahulu, Joe berharap lagu Berlian akan diterima baik oleh para peminatnya dan pencinta muzik secara umum. “Perasaannya seperti kami telah mencipta berlian. Ada orang akan menghargai berlian dan ada yang tidak. Namun berlian kekal abadi,” akhiri Joe.

Single Berlian boleh didengari di semua digital platform seperti Spotify, Apple Music, KKBOX, Deezer dan Youtube Music pada 8 Mac 2024, muzik video juga sudah ditayangkan secara eksklusif di saluran YouTube rasmi Joe Flizzow pada 9 Mac 2024.

Leave a Comment