AMARIS DAN TYZO TIDAK LELAH BERKONGSI REZEKI

AVvXsEjQRFWI1wuwsp4owr4OI3MZQGxwyvaSaiv46xgXMzdVCMZl2OHodbjDO2sWr0EO2uFNEOsUrUVBGBivxY AW53m JIJn1wTAt2ghs7l54 rKX8A GMiws Ubkq3f1xDQojOH1P cBwrDYvvsQjNIrplLcAVJl77VTIuFHhg0jH2DNtOOMXbFuM7CrerRKo=w483 h377

Kesukaran hidup yang dihadapi oleh individu di sekeliling Putra Amaris membuatkan beliau terinspirasi untuk menyumbangkan sebahagian rezeki kepada yang memerlukan, sebagai langkah untuk membantu meringankan beban mereka. Baginya, rezeki yang diperoleh daripada Allah SWT bukanlah semata-mata hasil usaha individu, tetapi juga berkat sokongan yang diberikan oleh masyarakat dalam bidang perniagaan dan juga seni.

Justeru mengambil iktibar dari banyak kisah masyarakat, sejak tahun 2020 Amaris mula menggerakkan program ‘Share Rezeki’ yang juga secara tidak langsung menjadi ibadah infaq sempena menyambut keberkatan bulan Ramadan.

“Kita banyak mendengar kisah orang hidup susah menerusi laporan media atau yang tular di media sosial. Dari situ saya mula terfikir untuk lakukan sesuatu agar rezeki yang dimiliki ini juga dapat memberi manfaat kepada lebih ramai orang.

“Sekurang-kurangnya sedikit pemberian ini juga dapat memberi senyuman buat mereka yang memerlukan. Bahkan mereka juga sama-sama dapat merasa nikmat Ramadan seperti kita yang berkemampuan.

“Tahun ini saya teruskan lagi program Share Rezeki yang pernah dilakukan empat tahun dahulu,” katanya.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, Amaris bersama pasukan pengurusan, Rarekynd Malaysia sudah mula mengenal pasti golongan yang memerlukan termasuk rumah-rumah kebajikan sebagai penerima sumbangan.

Malah dia juga turut bekerjasama dengan syarikat-syarikat ternama untuk sama-sama berkongsi menghulurkan bantuan bagi menggerakkan misi ini. Bukan itu sahaja, dia turut mengajak rakan-rakan artis yang mahu melakukan amal kebajikan.

“Menariknya tahun ini saya turut mendapat kerjasama beberapa syarikat bumiputera. Bukan itu sahaja, saya juga membuka peluang kepada rakan artis sekiranya mereka mahu melakukan kebajikan sempena Ramadan.

“Saya percaya ramai golongan yang berkemampuan mahu menghulurkan bantuan namun tidak dapat berbuat demikian atas beberapa faktor kekangan. Jadi program Share Rezeki ini boleh menjadi orang tengah untuk mereka,” jelasnya.

Pelacaran Share Rezeki tahun ini diadakan pada 8 Mac 2024 bertempat di MyEvent Production Studio, Shah Alam dan ia juga disiarkan secara langsung menerusi platform media sosial Rarekynd Malaysia.

Program yang digerakkan oleh Rarekynd Malaysia ini, turut mendapat kerjasama pihak lain termasuk adalah Minyak Bidara Paklong Man (penaja utama), Adabi, Hardamawt dan Westplate Factory.

Tambah Amaris, kejayaan sebelum ini juga telah mendorong dia untuk menjadikan program sebegini sebagai acara tahunan atau mungkin boleh dilaksanakan sepanjang tahun.

AVvXsEiEPQbADN8G4DYJKGvygvitfJ EaeBzOgjXjuDynCdFgwxnIN9LziGQBMzB7VbV2yOJ2GltMFuK 8yBrqdYN5dSEjvafyCLk4Ydaxkyj 1Tj6hK692rtAoDAuXH5ZeSMMPbizrD9Lg5a bXRK5zqItXRCFkUSgsMiNbfIoXcaZ17RW j6QHC3TbmP DLw4=w470 h411

Istimewa juga dalam program tahun ini Amaris turut bekerjasama dengan penyampai radio, Tyzo Xander menerusi Pertubuhan Kasih TYZO.

“Siapa tahu program ini akan dijalan sepanjang tahun dan tidak hanya tertumpu kepada bulan Ramadan sahaja.

“Rezeki dapat bekerjasama dengan Tyzo. Memang hasrat dalam hati nak bekerjasama dan dengan izin Allah ia dipermudahkan. Kami berhubung dan dia juga mahu melakukan program sama.

“Bermula daripada sekadar borak kosong, kemudian pertemua di kedai kopi akhirnya kami setuju untuk sama-sama menggerakkan progam ini,” ujarnya.

Berkongsi lanjut, menurut Amaris setiap perancangan yang dilakukan pasti akan ada cabaran.

Dalam masa sama dia juga berdepan dugaan terbesar kehilangan ibu tercinta iaitu Allahyarham Hajah Hasnah Sahli yang meninggal dunia pada 18 Februari lalu.

Namun setiap dugaan dan kisah sedih yang dilalui tidak pernah mematahkan semnagat Amaris untuk meneruskan program kali ini.

“Cabaran datang bersilih ganti. Saya juga baru kehilangan ibu baru-baru ini. Bagaimanapun saya tidak mahu kesedihan yang dilalui menjadi penghalang untuk melaksanakan program ini.

“Semoga dengan rezeki yang dikongsi ini juga dapat memberi pahala buat arwah ibu dan ayah. Doa-doa mereka ini semua akan menjadi bekalan buat kita semua juga,” jelasnya.

Sementara itu bercakap tentang perjalanan kerjaya seni, Amaris memberitahu dia tidak pernah meletakkan kata nokhtah terhadap dunia lakonan meskipun kini semakin sibuk dengan perniagaan.

“Saya masih berlakon cuma tidak aktif seperti dahulu kerana tumpuan sekarang lebih kepada perniagaan.

“Rasa cinta dan rindu terhadap dunia lakonan tidak pernah hilang. Jika ada tawaran yang sesuai pastinya saya sedia untuk kembali ke set penggambaran,” luahnya.

Leave a Comment